Kā novērtēt, ka esi kaut ko iemācījies piedaloties neformālās izglītības aktivitātēs?
15. – 19. oktobrī meklēt atbildes šo jautājumu MJIC “Kvartāls” jaunatnes darbiniece Lovisa Ķerubine devās uz Oslo, Norvēģijā. Tur Lovisa kopā ar jaunatnes jomas pārstāvjiem no 16 valstīm saņēma gan tiešas atbildes, gan, kopīgi izmēģinot dažādus rīkus, nonāca pie atbildēm saviem spēkiem. Ieskats mācībās “Tuning In – Learning in Youth Work”.
Kā jau zināms, pastāv dažādi mācīšanās veidi – formālā izglītība, neformālā izglītība un ikdienas mācīšanās. Formālā izglītība noris pēc plāna, ar konkrētu mērķi, noteiktā formā, ar kādu, kas māca kaut ko citiem. Neformālā izglītība arī ir plānota un ar mērķi, taču notiek brīvākā formā, bieži vien caur spēlēm un nav vien “gudrākā”, kas māca, jo mācās visi kopā un katrs pats par sevi, un ir kāds, kas šo procesu vada. Savukārt ikdienas mācīšanās notiek neplānoti un tā var būt pat saruna, kad no kāda cita uzzinām kaut ko jaunu.
Šajās mācībās piedalījās 22 dalībnieki un 5 organizatori/ mācību vadītāji 16 valstīm. Tādā veidā varēja novērot gan viedokļu, gan pieredzes dažādību, kas šo mācību pieredzi padarīja interesantāku.
Mācību laikā dalībnieki iepazinās tuvāk – centās izprast kā ikdienā strādā vai ir saistīti ar jauniešiem, kāda ir jaunatnes politika dažādās valstīs, kā mācās paši un kā novērtē mācību rezultātus arī tad, kad mācības ir bijušas neformālās izglītības aktivitātes. Kā arī apguva un paši izmēģināja dažādas refleksijas metodes. Mācību procesā ļoti daudz laika tika pavadīts tieši izvērtējot un izprotot aktivitātes, kā arī cenšoties saprast ko, pildot uzdevumus, paši mācību dalībnieki ir sapratuši un iemācījušies.
Kā viena no svarīgākajām atziņām, ko Lovisa ieguva mācību laikā, ir: “Lai izprastu gan sevi, gan citus, kā arī, lai saprastu, ko esi apguvis, ir jāmāk uzdot jautājumus! Ja būs pareizs, korekts, uz domāšanu uzvedinošs jautājums, tad arī pretī saņemsi apjausmu un jēgpilnu atbildi un izvērtējumu par piedzīvoto un saprasto. Tieši tik vienkārši un sarežģīti vienlaikus, jo, vadot aktivitātes un pēc tām vadot izvērtēšanu/ refleksiju, jāsaprot, kas ir mērķis un potenciālais sasniedzamais rezultāts uz kuru balstoties tad arī veido jautājumus.” Mācībās iegūtās zināšanas noteikti palīdzēs uzlabot darba kvalitāti ar jaunatni gan MJIC “Kvartāls” telpās, gan ārpus tām!
Pateicība par šo iespēju mācību organizatoriem un JSPA par atbalstu!